구윤지  YUNJI GU  

Mr. Today

July 17 -  August 2, 2020

Eulji-ro

전시는 ‘그 사람’이라는 추상적인 인물에 대해 관찰하고, 짚어내고, 찾아내고, 묶어내는 네 가지 형식으로 이루어져 있다. ‘Mr. Today’는 추상적인 그 사람의 오늘을 지칭하는 한 모습으로 역할이 드러나는 어떤 상황에 의해 나타난다. 누군가 이미 가지고 있는 혹은 가질 수 있는 다양한 역할에서부터 사회 내에서 사람들에게 인지되는, 반대로 인지되지 못하는 ‘역할’이 어떠한 방식으로 개인의 현실과 연결되는지 통해 이야기를 시작해 나간다. 이는 개인에게 주어진 기능적인 상태를 나타내는 말로 ‘어떠한 행동’에 대한 상대적인 기대로 표면에 드러나기도 하며, 비가시적으로 관계 내의 위치를 짚어내기도 한다. 반대로 보편적인 질서를 담고 있는 개인의 위치는 불특정 다수를 통해 행동이 규제되거나 때로는 기대를 만들어 내며 특정한 이미지로 굳어진다. 역할이 갖는 모호함, 나아가 임의의 역할이 주는 명확한 기대들은 개인을 서술해야 하는 상황과 맞물려 부각된다. 

역할에 대한 기대들은 그 역할을 부여받은 개인 혹은 그 개인과 사회 사이의 관계에 대한 이야기다. 역할이 갖는 무게의 모호함과 드러나는 사건의 흐름 내에서 문제가 발생한다. 걸리적거리고 불편한 관계 내의 막연한 기대들은 곧 한 개인과 역할의 불일치를 야기한다.



1. “LET ME INTRODUCE U”_‘누구세요’와 밝히지 않은 대답들 본 챕터는 작가와 대상의 상상력을 바탕으로 만들어진 인터뷰의 형식으로 진행되며, 개인의 역할에 대한 질문을 던진다. 작가는 작업의 질문자이자 인터뷰를 진행하는 역할로 대상에게 ‘그 사람’에 대한 연기를 부탁한다. 이 챕터에서의 ‘그 사람’은 대상이 사회 내에서의 역할을 무리 없이 수행하며 살아 왔으며, 살아 가고 있는 대상의 또 다른 표본이다.

대상이 특정한 목적을 가지고 작성_한 글은 기본적으로 성장과정, 성격, 인생의 포부와 같은 기본적인 틀을 가지고 있다. 여기에는 인터뷰를 위한 글을 작성하는 방법과 요령과 같은 ‘암묵적인 흐름’이 있다. 대상의 사회적 기능이 텍스트로 전환되는 지점이기도 한 해당 글은 A4 1-2장 이내에서 자신을 드러내는 방법을 강구해야만 하는 한 개인의 고민이 응축된 결과물이다. 

개인적인 목적과 관계된 축약물을 바탕으로 진행되는 이 작업은 대상을 ‘그 사람’이라는 제 3자적 입장으로 전환시키고, 이를 짤막한 인터뷰로서 풀어나간다. 작가와 대상의 상상력을 더해 만들어진 인터뷰들은 개인이 가지고 있는 역할에 대한 기대와 관련된 질문인 동시에 사회의 요구에 맞게 작성된 ‘그 사람’의 묘사이다. 현실의 요구적 특성에 맞게 작성된 이 기록물들은 현재의 ‘어설픈 틈’ 사이로 반영된다. 이로서 두 관계가 합의된 지점의 기록, 상상의 기록물로도 분리되지 않는 무언의 공포와 얽힌다.


2. 사다리 타기 ‘누가, 언제, 어디서, 무엇을, 왜, 어떻게’라는 여섯 가지의 기본조건을 통해 인물의 행동을 묘사하는 이 챕터는 명확한 인물, 장소 그리고 때를 지시하지 않는다. 대신 목적과 이유, 그리고 행동에 대한 결과만을 짚어내는 구조로 오로지 역할의 행동만을 그려낸다. 누가, 언제, 어디서, 즉 특정 인물이나 지점, 위치을 지정하는 데에서 오는 유의미성보다는 역할의 행동에 무게를 싣는 이런 구조는 드라마에서 흔히 그려지는 2년 뒤, 5년 뒤, 몇 년 후라는 모호한 시간성과 연관되어 있다. 이는 너무나도 우연적인 상황 혹은 무작위로 이루어지는 맥락과 우리가 마주하는 방식 중 하나이다.

대상은 ‘그냥, 좋아서, 싫어서, 모르게, 슬퍼서, 미안해서, 미쳐서, 사랑해서 혹은 지겨워서’와 같은 이유들로 ‘입기도, 느끼기도, 지리기도, 만지기도, 때리기도, 죽이기도, 넣기도, 먹기도 또는 살기도’ 한다. 육하원칙에 빗대어 구성된 이 여섯 어절의 완벽한 문장 구조는 나름의 이유들로 역할관계를 우연적으로 발생시키고 단계별 굴곡이 있는 서사로 그려지기도 한다.


3. ‘할리’ 찾기

이 챕터에서의 목소리는 특정한 사건에 대해 이야기하고 있는 개인의 감정을 극대화시키기 위해 사용된다. 영상과 함께 설치된 일련의 사진들은 ‘할리 데이비슨’이라는 오토바이를 찾는 과정에서 생겨난 부유물들로 인터넷 검색을 통해서도 쉽게 발견할 수 있는 사진들이다. 웹상에 흔히 노출되어 있는 이런 사진들은 목소리 주인의 심리 상태를 대변하는 증거물들과 함께 뒤섞여있다. 음성으로 전달되는 사건의 흐름 속에서 대상과 인물들의 관계가 드러나고,

머릿속에 이미지가 개입되는 과정에서 숨겨진 암묵적 역할의 의미들을 하나씩 찾아나간다.

영상의 흐름은 감정을 추적해 나가는 방식을 따라가며, 그 안에서 발생하는 사건의 여러 관계 속에서 나타나는 목소리의 주인공의 심리상태를 대변한다. 각 이야기 속에 등장하는 남자친구, 누나, 그 새끼, 오빠, 그리고 법무사와 같은 명칭의 인물들은 사회 속에서 당연하다고 여겨지거나, 그래야만 할 것 같은 것들, 혹은 짧은 예감들과 같이 정답이 없는 역할에 대한 기대까지 함께 내포하고 있다. 대체 어디서부터 시작된 기대일까. 대상의 이야기에서 얻을 수 있는 것은 단지 돈을 갚지 않았다는 상황적 사실보다 이 사람은 ‘어떤 사람’이라는 감정에서 판단된 사실이 더 극명히 드러난다. 이로서 역할에 대한 기대에는 나름의 이유와 개인의 감정이라는 요소가 서로 뒤엉켜있음을 알 수 있다.


4. “Mr. Future”

‘평이하고 화가없는, 화합적으로 분명하고 탁월한, 성공하게 될 수 있는’ 이라는 무언가에 대한 묘사를 그대로 옮겨놓은 텍스트

작업으로 불확실한 미래에 대한 희망이 담겨있다. 사주를 통해 흔히 접할 수 있는 해당 묘사들은 기본 3만원 - 5만원에서 크게는 10만원 혹은 그 이상까지 지불하고 나서야 볼 수 있는 대상의 모습이다. 태어난 날과 시간을 통해 얻을 수 있는 타고 난 사주팔자는 어떠한 지위로서의 그 사람을 지칭한다. 재미가 될 수도, 때로는 맹신의 대상이 되기도 하는 제각기 다른 기대를 지닌 ‘정해진 미래’는 공교롭게도 대상의 역할부터 직업, 애인, 배우자의 모습까지 이미 전부 나와 있다. 점괘를 보는 ‘누군가’와 점괘의 ‘대상’이 되는 또 다른 누군가의 오고가는 대화를 통해 점차 드러나는 미래에 대한 모습은 이윽고 모두가 그려온 하나의 기준으로 묶어진다.


구윤지



The exhibition consists of four forms of observing, pointing out, finding out, and tying together the abstract character ‘the man’. “Mr. Today” is an image that refers to the abstract man’s today, and is shown by a situation in which the role is revealed. The story begins by how the “role”, that someone already has or can have, and that is perceived by people in society, and vice versa, connects to the reality of the individual. This refers to the functional state given to an individual, which can be revealed with a relative expectation of action or can be pointed out within the relations non-visually.


On the contrary, an individual within the universal order is regulated by an unspecified number of people or solidified into a specific image by created expectations. The ambiguity of roles, and the clear expectations given by random roles, are highlighted in conjunction with the situation in which individuals should be described.


Expectations on the roles are all about the relationship between the individual and society in which a role is granted. Problems arise within the ambiguity of the weight of the role and the flow of events revealed. The vague expectations within an obstructive and uncomfortable relationship soon cause a mismatch between an individual and a role.  



1. "LET ME INTRODUCE U"_" Who are you" and the unidentified answers

This chapter is conducted in the form of an interview based on the imagination of the artist and the subject, and questions the role of the individual. The artist is a questioner and interviewer, and asks the subject to act as ‘the man’. In this chapter, ‘the man’ is another example of the subject that has lived in and has done its role within the society.


The text that the subject has written with a specific purpose basically has a basic framework such as growth background, personality, and aspirations in life. There is an implicit flow here, such as tips for how to write for interviews. The text, which is also the point where the subject’s social function is converted to a language, is the result of an individual’s concern who has to find a way to reveal himself within 1-2 pages.  

 


The work, which is based on a contraction related to personal purposes, transforms the subject into a third-party position ‘the man’ and leads it to a short interview. Interviews created by combining the imagination of an artist and a subject question about the expectation of an individual’s role and describe ‘the man’ who has been written to fit the needs of society. These records, which are tailored to the demanding characteristics of reality, are reflected in the present’s ‘lame gap’. Thus, they are intertwined with the record of a point where two relationships are agreed upon, the unspoken fear that cannot even be separated as imaginary records.


2. Ghost leg

This chapter, which describes a character’s behaviour through six basic conditions: who, when, where, what, why, how, does not indicate a clear person, place, or time. Instead, only the actions of the role are depicted in a structure that points to the purpose, reason, and consequences of the action. This structure, which puts more weight on the role’s behaviour than the significance of who, when, where, i.e. designating a particular person, point or location, is associated with the vague timeliness of two, five, and several years later, commonly depicted in TV dramas. This is one of how we face a situation or a context that is too accidental or random.


The subjects “wear, feel, touch, hit, kill, put, eat, or live” because they “like, hate, don’t know, feel sad, sorry, crazy, love, or tired of” something. The perfect sentence structure of these six syllables, consisting of five W’s, accidentally generate role relations for their own reasons and can be drawn as a narrative with a phased curve.


3. Finding Harley

The voice in this chapter is used to maximize the feelings of the individual talking about a particular event. The series of photos installed along with the videos are floatings from the search for a motorcycle called Harley-Davidson, which can be easily found through google. These photos, which are commonly exposed on the web, are mixed with evidence representing the psychological state of the voice owner. In the flow of the events delivered by voice, the relationship between subjects and characters is revealed, and the meaning of hidden implicit roles are found one by one in the process of image intervention in the head. 


The video follows the way emotions are tracked and represents the psychological state of the voice in various relationships of events that occur within it. Each character such as a boyfriend, sister, brother, and lawyer include expectations for an unanswered role, such as things that are considered natural in society, things that should be done, or short predictions. Where did these expectations come from? What can be obtained from the subject’s story is not only the circumstantial fact that he/she did not pay back the money but also the fact that this person was judged by feelings and prejudices. This shows that expectations for roles are intertwined with their own reasons and individual feelings. 


4. “Mr. Future”

It is a text work that translates the description of something that is “easy, angerless, harmoniously clear and excellent, and successful,” and contains hopes for an uncertain future. The descriptions that are commonly found through saju are the image of subjects that can only be seen after paying 30,000 to 100,000 won or more. Saju – fortune and destiny, which can be revealed through date and time of birth – refers to a person as a certain position. Coincidently, the “decided future” with different expectations, which may be fun or sometimes subject to blind faith, already shows everything from the role of the subject to the job, lover and spouse. The appearance of the future gradually revealed through a conversation between fortune-teller and the subject of fortune-telling is soon grouped into one standard that everyone has drawn.


Text. Yoon-ji Koo